27 juli 2007

Rondje moe worden

Vandaag wilde ik me eens helemaal kapot fietsen. Ik had een leuk rondje bedacht, en als ik de verleiding kon weerstaan om op de terugweg de lift naar Bellwald te nemen, zou het moeten lukken om totaal uitgeput thuis te komen, dacht ik. Gisteren had ik dit plan ook al - maar wel een andere tocht - maar toen kon ik niet uit m'n bed komen.
Het rondje in het kort:
- Bellwald
- omlaag naar Fiesch - Lax
- 1200 m omhoog naar Fiescheralp - Bettmeralp - Greicheralp
- omlaag naar Goppisberg - Mörel
- 600 m omhoog naar Bister - Grengiols - Hockmatta - Römerbrücke - Ausserbinn
- omlaag naar Ernen
- licht stijgend naar Niederwald - Fürgangen
- en de laatste 300 m omhoog terug naar huis.
De hele tocht staat op dit plaatje.
Nou, het is gelukt: ik ben kapot, uitgeput kwam ik thuis, tijdens de klim naar huis moest ik zelfs een rust inlassen.
Het was de moeite waard: allemaal weggetjes die ik nog niet kende, doodstille weggetjes omdat ze gewoon verboden zijn voor verkeer. De klim naar Fiescheralp was lang maar minder zwaar dan verwacht. Was het de meewind? Het lichte verzet op m'n fiets?
Na vele vele jaren in deze buurt op vakantie te zijn geweest, ben ik nu voor het eerst over de Römerbrücke bij de uitgang van de Twingischlucht gekomen. Ze zijn daar fietsroute 1 aan het aanleggen, maar ook als dat klaar is zal dat een heel pittig traject blijven.
Ik ben niet gewend hier lange verhalen neer te zetten, dus ho maar. Ik heb maar één foto gemaakt, bij Hockmatta, precies op de plek waar ik enkele tellen later fout omlaag naar Hockmatta fietste in plaats van naar rechts omhoog, richting die 'Romeinse' brug.

Kijk, de route:
Map created by EveryTrail: GPS Geotagging